Bersamamu – Help this people

star
Photograph property of The Star Online.
The family shown above is Maini and Mariam (have been living for 12 years with their five children in an abandoned warehouse in Kampung Mambong, Padawan, Sarawak. — Pictures by Loh Foon Fong)

This photo caught my eyes. The mother is breastfeeding her baby. Though they may be poor, but this baby is getting the best nutrients because the mom is breastfeeding. Otherwise, can you imagine the fate of the poor little one?

So, good people out there, help this family and a few others.

I found this piece of news and photograph from The Star Online.

Excerpt from The Star:

Extreme hardship tackled in Bersamamu

Last month, LOH FOON FONG joined the TV3 team headed for Kuching to film two needy families to be featured in the Bersamamu reality show.

Several families were featured in The Star dated 13 July 2005. You can read the full story on this page.

Best thing is all you need is to sms the donation. Please do it! Here’s the details:

Bersamamu is screened every Monday on TV3 from 9pm to 9.30pm. The programme will run for 13 episodes.

Readers who wish to donate to those whose plight have been highlighted on the show can issue a cheque payable to Tabung TV3 Bersamamu – BSM. If the donation is for selected individuals, please write the person’s name behind the cheque and send it to:

Tabung TV3 Bersamamu – BSM
Sistem Televisyen Malaysia Berhad
P.O. Box 11124, 50736 Kuala Lumpur

Those who wish to contribute via SMS, please type “Tabung” and key in the amount you wish to donate. For example, if the amount is RM2, type Tabung2 and send it to 33533. Donations via SMS can be made in denominations of RM2, RM5 and RM10. (Standard telecommunication rates are applicable per SMS.)

For more details on the programme, check out bersamamu.tv3.com.my.

So, you have two choices :
1) Donate by cheque (specify on your cheque Maini & Mariam if you want to give to the above family) or;
2) SMS (to general account for other families)

I had sms-ed mine. (You will get an immediate response on the receipt.)

Originally posted 2005-07-13 11:05:52.

Post Author: Lilian

41 thoughts on “Bersamamu – Help this people

    Katerina

    (July 31, 2005 - 9:29 pm)

    Saya merupakan peminat rancangan Bersamamu TV3, saya ingin menyarankankan agar ramai orang khususnya golongan yang berkemampuan agar dapat tampil membantu golongan yang kurang berkemampuan.Sekian terma kasih.

    Katerina

    (August 3, 2005 - 12:23 am)

    Hai…apa khabar semua pembaca?
    Panglima apa khabar?
    Sihat ke?

    dania

    (August 22, 2005 - 10:15 pm)

    hi…
    sayang amat menyokong rancangan tersebut…biarpun ramai yang menonton..namun sumbangan kurang berbanding rancangan realiti yang lain.tq

    rafizan

    (October 11, 2005 - 9:23 am)

    diharap para penonton atau pembaca yang berkemampuan dapat membantu meraka yang memerlukan bantuan…..

    […] Moral of the story, blog with responsibility and caution. You certainly don’t want your mom looking for recipes to stumble on your blog bitching about her, do you? Or your husband discovered that there is a sinister side to his bed partner of 20 years. Or your ex-boyfriend’s current girlfriend peeked into your blog and smirked at how pathetic you are, right? Or some Hilary Duff haters flaming Hilary in my blog? Or some Bersamamu TV3 fans using my blog as a chat box? (roll eyes) […]

    jebat

    (May 14, 2006 - 10:53 pm)

    a’kum…….
    apalah yg dah jadi dah jadi dgn dunia sekarang nie. manusia hanya pentingkan wang dan pangkat tanpa memikirkan nasib orang lain. kena ingat nasib kita kat dunia nie bkn selalunya baik. wahai org2 yang kaya raya, turunlah bantu mereka yg tidak b’nasib baik……. syabas tv3!!!!!!!

    Aishah Kon Abdullah

    (September 18, 2008 - 11:56 pm)

    Earlier tis week, I watched bersamamu & tv3 highlighted abt orphans in Pengkalan Hulu in Kedah. Our family would like to do some donations to the home tis Hari Raya & also wanted to bring my 2 kids to visit the home. Could TV3 provide me with d address, contact no & contact person for d home?? Appreciate ur immediate reply. Thank you.

    siti

    (October 24, 2008 - 1:19 pm)

    Assalamualaikum,
    bolehkah saya memdapatkan contact no org yg menguruskan program bersamamu.

    shaarmini

    (October 28, 2008 - 4:21 pm)

    slm wat tv3…

    sy seorg p’ntn bersamamu….sy dapati beberapa ahli keluarga yg tdk m’punyai s.kelahiran dan sebarang identiti diri masing2…sy juga tdk pasti sama ada mereka warganegara tempatan @ tdk!!!yang paling teruk ialah,mereka tinggal di dlm hutan blh dikatakan tanpa bekalan elektrik yg b’terusan..tetapi mereka gunakan generator pd waktu mlm sj..(1-2jam sj)..mereka tinggal b’dekatan dgn tanah perkuburan cina yg agak lama di saleng……

    thiyah

    (November 13, 2008 - 2:29 pm)

    hati kecil saya sering tersentuh apabila menonton rancangan bersamamu yang banyak memaparkn kepayahan segelintir warganegara yang mengalami masalah dari segi kewangan dan pendidikan,,,tetapi dalam masa yang sama saya berbangga menjadi rakyat malaysia kerana majoriti warganegara ini yang mempunyai sifat bertimbang rasa da prihatin antara satui sama lain contohnya krew bersamamu yang tidak pernah berusaha membuat liputan demi untuk memajukan ank bengsa kita,,,tidak keterlaluan jika dikatakn andalah(krew2 bersamamu) tunggak utama untuk merealisasikn wawasan pembasmian masalah miskin tegar
    saya amat sukakan program TV3-BERSAMAMU!!!

    serra

    (December 17, 2008 - 2:32 am)

    As’kum
    saya selaku rakyat Malaysia amat bersimpati dengan nasib segelintir rakyat Malaysia yang dilanda kemiskinan..saya juga bukanlah dikalangan orang berada tp cukup sekadar makan pakai anak dan suami..saya berharap kepada golongan yg berkemampuan@ yang berada bantulah insan yang memerlukan..ingat setiap harta kekayaan yang anda miliki sebahagiannya adalah milik orang miskin..

    Kamaruzaain A. Kadir

    (December 29, 2008 - 11:20 pm)

    Terima kasih di atas keprihatinan anda semua. Semoga bantuan dan sokongan yang diberikan daripada pelbagai pihak dapat membantu lebih ramai keluarga yang kurang bernasib baik untuk keluar dari kepompong kemiskinan. Sekiranya ada sebarang pertanyaan atau ingin turut serta dalam program Bersamamu, sila hubungi saya menerusi e-mel: kamaruzaain@primeworks.com.my atau kalijahwati@primeworks.com.my.

    ummu sulaim bt osman

    (January 15, 2009 - 10:16 pm)

    assalammualaikum..
    saya adalah biro kebajikan di bawah jawatakuasa kolej mahasiswa di kolej Tun Fatimah di UTM skudai.Saya ingin menyatakan hasrat bahawa saya dan ahli jawatankuasa kolej berminat untuk join program bersamamu.kami juga ingin memberikan khidmat dari segi tenaga kami untuk membantu masyarakat yang tidak bernasib baik.saya berharap agar kami diberi peluang untuk melakukan kerja yang murni ini.saya juga berharap agar pihak berkenaan berberikan respon secepat mungkin

    hamba Allah

    (January 22, 2009 - 5:13 pm)

    salam.
    Pohon no akaun maybank bersamamu bg memudahkan sy utk menghulurkan sedikit derma… k.. tq

    Nur Syameera

    (February 8, 2009 - 4:42 pm)

    salam..
    selawat dan junjungan besar ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

    saya ingin memberikan satu isu yang perlu diberi perhatian oleh pihak TV3, terutamanya pihak kerajaan terhadap kadar kemiskinan tegar di negeri Sabah;Pitas.

    perhatian yang diberikan terhadap keadaan penduduk di semenanjung terlalu menonjol hingga hilang keprihatinan terhadap kawasan pedalaman! ke mana hilangnya dasar kemajuan negara yang di warwarkan???

    fadhli

    (February 18, 2009 - 12:18 pm)

    mcm mane nak minx tolong tv3….cz kte owg ada jumpe family susah
    n kolej kte owg nak tolong dwog

    azliza

    (February 23, 2009 - 5:28 pm)

    assalamualaikum,
    saya ingin meminta tolong pihak tv3 membantu seorang ibu yang ditinggalkan.hidupnya serba kekurangan dan kesempitan kadang makan kadang tak makan.

    ika 22

    (February 26, 2009 - 3:24 pm)

    macam mane nak minta bantuan tv3,untuk membantu kuarga saya yang susah?rumah saya xda bekalan air dan elektrik..macam mane nak masuk dalam rancangan bersamamu?

    baby

    (March 4, 2009 - 11:19 pm)

    tahniah tv3…
    di samping dpt mbantu org yg mmerlukan,program ni bnyak myedarkan sy ttng bnyak perkara.program ni mmg sngat baik n harap dpt mberi iktibar,kesedaran utk mbantu org yg mmerlukan dan mberi erti kesyukuran kpd smua lapisan myskt…
    bila sdh kerja nnti,sy juga akan mbantu!promise!
    kalo dberi peluang,sy sngat berminat utk myertai crew bersamamu..
    thanks..=)

    naza

    (March 21, 2009 - 7:05 pm)

    assalamialaikum w.b.t,

    sy berminat nak tau mcm mana nak buat permohonan mendapatkan bantuan dari prrogram bersamamu?sy ingin cadangkan 1 keluarga yg patut sangat mendapat bantuan dari bersamamu…

    Chuah Ah Kin, Mr

    (March 26, 2009 - 5:01 pm)

    Dear Sir/Mdm,
    Let me introduce myself. My name is Chuah Ah Kin. I am a partner in STS Manpower Solutions Sdn. Bhd, a Company registered in Malaysia. We are in the business of provision of manpower to our clienteles. We have been in the industry for the last 16 years.
    I have watched with interest your program BERSAMAMU in respect of the locals in Malaysia which are living below the poverty line. In this respect, we want to contribute together and to help these Malaysian to acquire employments. We can secure employments in the fields of F&B (restaurants),Hotels, private sectors and cleaning services, as general workers, cleaners, hotel housekeepers, kitchen crews as well as floor waiters/waitress.
    In line with the Country’s call for less dependency on foreign workers, I am sure we can both work together to achieve this and to create employments and reduce unemployments for as many Malaysians as we possibly can.
    For any inquiries, I can be reached at 012 2623 988 and I hope to hear from you soon.
    Best regards,
    Chuah Ah Kin.

    ROMZI BIN AHMAD

    (April 23, 2009 - 2:28 pm)

    TOLONGLAH MEMBANTU PASANGAN KELUARGA BARU.YANG MEMERLUKAN SEDIKIT BANTUAN ANAKNYA..MENGHADAPI PENYAKIT JANTUNG BERLUBANG DAN KELUARGA INI ADALAH MUALAF..MOHD RIDHUAN WONG DAN PASANGANNYA,NURUL AIN LAM SERTA ANAKNYA BERUSIA 17 BULAN DAN TINGGAL DI SEBUAH PONDOK USANG DI LORONG SERI TERUMTUM 96,TAMAN ZURINA,KUANTAN. KEPADA PIHAK BERSAMAMU,TOLONGLAH BANTU KELUARGA MALANG INI….HIDUP MEREKA BERGANTUNG DENGAN HASIL JUALAN BESI BURUK DAN SURAT KHABAR LAMA…

    insan memerlukan

    (May 6, 2009 - 5:52 pm)

    kepada bersamamu….saya ingin memberitahu mengenai seorang penduduk di kawasan kampung saya(kampung batu lapan,gurun kedah) mengalami kerosakan rumah…saya harap pihak anda dapat membantu…sila hubungi saya di talian 0142486053

    sharizah binti mohamad

    (May 12, 2009 - 10:35 am)

    tolonglah bantu keluarga ini yang hidup dalam keadaan yang sangat daif…keluarga en. Akin atau lebih dikenali sebagai Mak Jailin.
    mereka menetap di kampung Ambong peti surat 57, 89157
    Kota Belud Sabah. terima kasih atas perhatian BERSAMAMU TV3

    eswari

    (May 13, 2009 - 10:11 pm)

    hai.. actually i like to watch ur show.. program ini memang bermaanfaat untuk orang yang memerlukan..
    ape yang i berasa tak puas ialah, pada hari ini that is 13 mei, kat tv3, that u guys got help one indian family from tronoh..
    kenapa mereka tidak diberikan sebuah rumah.. they living in that kind damn of house,but u guys just provided the beras, rm 2000, n few tilam n bantal je..what 4..
    kenepa dana negara that provide them money..
    atleast provide them a house at low cost pun tak boleh ke..
    y tak provide food allowances and provide the needs 4 the kids in educational vice..
    just wonderin y goverment tak take any action to help this kind of poor people?

    eina

    (May 21, 2009 - 11:06 am)

    salam semua,
    apa kata kita amik mereka ini sebagai pembantu rumah. sekurang-kurang nyer dapat memberi peluang pekerjaan kepada mereka. atau bagi mereka yang mengusahakan perniagaan, boleh menawarkan peluang pekerjaan kepada mereka ini

    saiful

    (May 28, 2009 - 10:44 am)

    tolong klurge ini yg beralamat kg.galok,pasir mas,klntn..nme klurga ini ialah wan musa bin wan deraman.kerjeyer tidak tetap tp mempunyai tanggungan yang ramai.bantuan anda amat-amatlah diperlukan dan dihargai…

    farhana

    (June 5, 2009 - 8:09 pm)

    salam…sy ingin meminta krew bersamamu turun ke kampung sungai arang gelang ptah johor bahru kerana disitu terdapat seorang nenek tua berumur 86 tahun hidup dlm keadaan yg sangat daif bersama anak anaknya yg mane salah seorg dari anaknya cacat{kudung kaki sebelah}..dgn keadaan pendapatan hnya rm100 sebulan dgn memungut dan mengopek kerang.keadann rumah yg sgt daif..keluarga ini amt amat mmrlukan bantuan..harap kerjasama pihak bersamamu..terima kasih..sila emel sy jika inginkn maklumat lanjut.tq.

    farhana

    (June 5, 2009 - 8:15 pm)

    salam…sy ingin meminta krew bersamamu turun ke KAMPUNG SUNGAI ARANG GELANG PATAH JOHOR BAHRU kerana disitu terdapat seorang nenek tua berumur 86 tahun hidup dlm keadaan yg sangat daif bersama anak anaknya yg mane salah seorg dari anaknya cacat{kudung kaki sebelah}..dgn keadaan pendapatan hnya rm100 sebulan dgn memungut dan mengopek kupang.keadann rumah yg sgt daif..keluarga ini amt amat mmrlukan bantuan..harap kerjasama pihak bersamamu..terima kasih..sila emel sy jika inginkn maklumat lanjut.HANNA02_JBGIRLZ87@YAHOO.COM tq.nama ibu tunggal itu ialah HAMIDAH BT MOHD NOR DAN ANAKNYA ROKIAH BT TAIB..

    sarah bt sharif

    (June 9, 2009 - 9:12 pm)

    saya nak terus menyumbang walaupun jumlahnya tak banyak. sebelum ni saya menyumbang dengan cara sms 32776. saya dah cuba cara sms 32776 baru-baru ni tapi tak berjaya. sangat kecewa. bagaimana cara sms lain yang saya boleh sumbang. pls reply

    sabariah mansoor

    (June 12, 2009 - 4:27 pm)

    salam

    saya salah seorang peminat setia rancangan bersamamu ini.saya maklum mereka hidup dalam kedaifan . cuma satu saja masalah saya, iaitu walau pun mereka tahu mereka susah tapi boleh dikatakan setiap keluarga ini mempunyai anak yang ramai.seperti anak tangga.ada yang masih didalam buaian lagi.tidak kah pihak tv3 memikirkan hal ini………maksud saya kalau dah tahu nak makan pon susah jangan lah asyek menambah bilangan anak saja.mereka patut fikirkan masa depan anak2 yg bakal lahir…kadang2 saya malu sendiri melihat gelagat mereka2 ini.bukan maksud saya nak mengata tapi pada saya sebagai ibu bapa kita patut memikirkan masa depan anak2 kita…jutaan maaf saya mohon jika perkara ini membuat segelintir rakyat malaysia marah.ini cuma pandangan peribadi saya, terima kasih.

    Dziee

    (July 4, 2009 - 2:58 am)

    asaLammalaikum.sy ingin meminta krew bersamamu datang ke stensen kereta api sungai petani kdah.kerana ada seorang warga emas yg berusia 75th perlukan bantuan.beliau bekerja sebagai penjaga tandas yg hanya berpendapatan RM1 hingga RM3 sehari.beliau tidak mempunyai tempat tinggal.tandas tersebutlah yg menjadi tempat tinggalnya.beliau tidur hanya beralaskan kotak.saya amat bersimpati dengan cara hidup beliau.tiada seorang pun yg mengambil tahu tentang hal makan minumnya.pada pendapat sy,krew TV3 harus membantu warga emas ini.untuk maklumat lanjut,sila hubungi sy melalui email ini=www.lorencia_79@yahoo.com atau hubungi nombor fon sy=014-2547459.

    Hamba Allah

    (August 4, 2009 - 9:31 am)

    assalamualaikum,pd sume krew TV3 sy memohon sgt2 bantuan dr anda utk dtg ke Kg. Jeneral,Bachok, Kelantan….sy tidak berani untuk komen ape2 cerita kerana sy tidaklah seberapa tahu kerana sy tinggal berjauhan dengan mereka…tapi saya buat seperti ini kerana mereka meminta tolong dari saya untuk menyampaikan cerita ini pada krew TV3…sy harap krew bersamamu dapat datang kediaman mereka untuk melihat sendiri keadaan rumah dan persekitan di sana…untuk maklumat lanjut pihak krew TV3 boleh menghubungi di talian ini 019-9765094(kamarol)…

    ieda

    (August 25, 2009 - 11:02 am)

    assalamualaikum…kepada tv3 yg sgt2 sy harapkan bantuan.
    sy ingin meminta bantuan dari krew tv3 datang ke sebuah rumah di Kg.Masjid Lama,Kuala Kedah utk membantu sebuah keluarga yg sgt miskin.Sy sebagai rakan kepada anaknya selalu ke rumah mereka.Dan bantu apa2 yg sy boleh bantu sahaja.Sy di minta oleh ibunya agar mencari apa2 sumbangan kepada keluarga itu.Terdapat seorang ibu tunggal yg mempunyai seorang anak dan seorang ibunya yang merupakan warga emas yg berusia kira2 100 tahun.Di dalam rumah itu,hanya anaknya sahaja yg bekerja utk menyara ibu dan neneknya,iaitu hanya melipat tisu.Pendapatannya sebulan hanya RM 300.Dengan wang itulah diguna pakai oleh ibunya dan juga neneknya.Ibu tunggal itu pula mengalami penyakit barah usus dan selalu tidak sihat.Rumah yg mereka tinggal pula sgt teruk.Apabila hari hujan pula,rumah mereka duduki itu seringkali dimasuki air hujan.Sy sgt berharap agar pihak tv3 dapat membantu keluarga ini secepat mungkin.Apa2 pertanyaan sila hubungi sy di 017-4374024.Sekian terima kasih.

    azhar ismail

    (September 15, 2009 - 6:27 am)

    salam…..
    saya tak tahu dimana lagi tempat untuk saya mohon agar dapat membantu keluarga yg kehilangan rumah akibat kebakaran pada sabtu minggu lalu. bertempat bersebelahan kilang sardin, kawasan perindustrian kamunting. kejadian berlalu telah lebih dari seminggu namun bantuan tak juga kunjung tiba..buatlah penilaian untuk membantu keluarga ini….

    milah

    (September 15, 2009 - 4:54 pm)

    as’kum,macam mana nk tolong mk saya settle kn masalah ah long..??hidup kami sekeluarga dh x mcm dlu,raya taon nie pn lom buat persiapan lagi…sdih nyer..asyik nk memikirkn ah long jer..tolong lah bantu keluarga saya..hubungi di talian 017-6224128…

    farud zikril

    (December 31, 2009 - 7:17 pm)

    askum………
    first sye sbagau ank llku y prtme ingin meminta agr kluarge cye dibantu kerna kmi xtau lagi nk mnte bntuan cape….
    sye….sbnarnye cye kesian kt mak bapa cye yg menyara kmi 7 bradik dngan hanye mnoreh. jdu tlg lah kmi..kmi cngt mengharpknnye……
    no ayh cye…0134723267 abu bakar…….plizzzzz

    lela

    (March 22, 2010 - 4:57 pm)

    saya ingin minta pihak bersamamu datang ke rumah saya utk bantu saudara saya yg disimbah asid oleh ibunya sendiri sehingga cacat seumur hidup. Matanya menjadi buta akibat kejadian itu. Saya nk minta bantuan utk kos rawatan beliau. Pihak bersamamu boleh hubungi saya lela – 0195530429 bila2 masa untuk cerita selanjutnya. harap dapat tolong kami secepat mungkin.

    senape

    (March 28, 2010 - 9:15 pm)

    Please show me steps,advice or how can I give a helping hand with the extra needed help from “Bersamamu TV3” for my 3 aging uncles and aunty who are in need of your service.They are above 70-85 years with no children,enough food,madical care,lonely and etc.They are also an X-army during the British ruling in the 1950’s-1970’s.Please send me an email or can reach me at my given no. 012-2524117 for details.Thankyou

    zaleha

    (April 9, 2010 - 3:58 pm)

    as’kum,saya ingin tahu bagaimana untuk saya menghubungi bersamamu tv3 kerana saya ingin menolong satu keluarga yang sangat memerlukan pertolongan dari pihak bersamamu.keluarga ini menetap di area batu gajah perak.saya benar2 berharap pihak bersamamu tampil memberi bantuan kepada keluarga ini..

    haslina

    (April 16, 2010 - 3:46 pm)

    alhamdulillah telah banyak program bersamamu membantu orang yang dalam kesusahan.. saya ada seorang kawan yang memerlukan sumbanggan dari rakyat yang perihatin.. suami beliau memerlukan wang untuk pembedahan sebanyak RM25000,,untuk pengentahuan krew bersamamu keluarga ini juga tiada pendapan dan sumber untuk menyara hidup seharian dan perbrlanjaan untuk anak-anak yang sekolah.. saya berharap krew bersamamu dapat membantu hamba allah tersebut.. krew bersamamu boleh menghubungi saya di talian 013-2515360 terima kasih..

Comments are closed.